Cronica de lângă arta plastică

9

Postat de Geocer | in categoria Arta elastica, Pamflet | pe data de 17-06-2011

Etichete:

Nu este prima dată când artiştii, marii artişti, cei adevăraţi, se lasă inspiraţi de politicieni. Eu încă îmi amintesc minunatele tablouri semnate de Corneliu Baba, tablouri în care Marea Doamnă a politicii româneşti ante-revoluţionare (am numit-o pe inegalabila tovarăşă Elena Ceauşescu) era înfăţişată într-un mod în care doar marii portretişti pot să înfăţişeze o persoană.
Maestrul Potop s-a lăsat inspirat de o altă Mare Doamnă a politicii româneşti, cea mai mare de după revoluţie, iar dacă aş numi-o în această frază, atunci în mod sigur aş face un pleonasm. Şi pentru că artistul a vrut să-l zugrăvească în acelaşi tablou şi pe un cunoscut politician din zona sa (domnul Potop este din Neamţ), a plasat-o pe d-na Udrea în braţele domnului cunoscut drept Pinalti, deşi numele său adevărat este Ştefan (nu „cel Mare”, totuşi).
Doamna Elena este surprinsă într-o atitudine extatică, iar acest lucru se poate explica destul de uşor dacă ne gândim la faptul că o legendă urbană spune că bărbaţii cu calviţie sunt foarte virili. Ori, domnul Pinalti are o chelie respectabilă! La rândul său, domnul sus-numit afişează o mină foarte fericită, lucru de asemenea explicabil, căci am mai văzut şi noi poze de-ale d-nei Udrea în costum de baie.
Trecând peste aceste picanterii, este de remarcat talentul artistului care a reuşit să realizeze acest tablou pornind de la o simplă poză găsită pe Internet. Iată ce a declarat acesta: „Ca lucrare monumentală, ea face recurs la arhetipuri, simboluri şi personaje reprezentative”. Avem de-a face, deci, cu o lucrare monumentală plină de simboluri, prin urmare, cu atât mai mult trebuie s-o studiem cu mare atenţie pentru a reuşi să-i înţelegem toate înţelesurile ascunse.
V-aş ruga să observaţi mai întâi peisajul care-i înconjoară pe cei doi. Muntele din fundal ne poate duce cu gândul la Muntele lui Venus, sau la Olimpul zeilor greci, sau la cunoscutul vers al lui Coşbuc „Munţii noştri aur poartă”. Iată deci cum într-un mod destul de simplu, dar în acelaşi timp inteligent, autorul ne face nişte sugestii esenţiale: erotism, divinitate (cele două personaje sunt un fel de zei) şi bogăţie!
Dar mai mult: la prima vedere, bara aceea a telegondolei, cea pe care îşi ţine d-l Ştefan mâinile, pare a-i separa pe cei doi de restul lumii, când, de fapt, sugestia este mult mai profundă. În primul rând, ea vrea să evidenţieze comuniunea (ideologică, desigur) dintre protagonişti, în acelaşi timp sugerându-i omului de rând că ei sunt undeva sus, mai presus de noi, ceilalţi. Şi iată cum găsim o a două referire la divinitatea politicienilor zugrăviţi de către artist.
Pe de altă parte, se remarcă atitudinea protectoare pe care o are domnul Pinalti, iar acesta este încă un motiv pentru ca doamna Udrea să fie fericită, căci se ştie: femeile simt nevoia să fie protejate.
În încheiere aş vrea să vă rog să remarcaţi şi mina relaxată a personajelor, detaşarea lor faţă de tot ceea ce înseamnă grijile mărunte, de zi cu zi. Este şi normal, de altfel. Pe ei (dacă ar fi să-i frământe ceva) doar marile griji, cele ale ţării ar face-o. Dar nedorind să le strice momentul de extaz, grijile ţării au preferat să-i lase în pace.
Închei aici modesta mea cronică, fiind conştient de faptul că ea n-a reuşit să surprindă decât o mică parte dintre simbolurile pe care artistul le-a pus în opera sa.

P.S. Sursa foto: Adevarul via ziare.com

Comments (9)

comuniunea ideologică a celor doi se observă şi din cromatica cravatei domnului, respectiv a chiloţeilor doamnei, asta în cazul în care poartă, şi mă refer aici la aurul lui coşbuc, pe care l-a avut în poezie şi de unde l-am moştenit şi noi pe această cale.
de asemenea, albastrul cerului sau al apei (care este acelaşi lucru) sugerează seninătatea cu care cei doi plutesc deasupra ţării, precum doi îngeri pictaţi de rafael, cu deosebirea că aici pictorul e altul, ca şi fundalul. http://www.google.ro/imgres?imgurl=http://www.artnonstop.ro/media/catalog/product/cache/1/small_image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/R/A/RAP293.jpg&imgrefurl=http://www.artnonstop.ro/printuri-de-arta/renascentism.html%3Fartist_filter_text%3D1593&usg=__YWShGcYBUz0teqhcbAblyeaRmcc=&h=449&w=640&sz=42&hl=ro&start=53&sig2=ifSbNwRbRXXMYkmhKcaj8A&zoom=1&tbnid=emXJm3iN_K023M:&tbnh=134&tbnw=182&ei=AQf7TYCvFc6M-waBg6y9Aw&prev=/search%3Fq%3Drafael%2Bpictur%25C4%2583%2Bcu%2B%25C3%25AEngeri%26um%3D1%26hl%3Dro%26biw%3D1024%26bih%3D612%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=625&vpy=130&dur=2613&hovh=188&hovw=268&tx=163&ty=94&page=4&ndsp=18&ved=1t:429,r:16,s:53&biw=1024&bih=612

Iepurasule, se vede treaba ca si tu ai talent de critic de arta.

Interesanta alaturarea personajelor. Oare domnul Cocos o fi constient de opera respectiva ? Salutari Geocer !

Rappa_ru-le, doamna Udrea a stat pe genunchii d-lui Stefan doar in imaginatia autorului, nu si in realitate. Asa incat, d-l Cocos n-are nicio treaba cu tabloul.

Bine, Geocer, tare cronica asta. O ţară întreagă trage cu ochiul pe sub fusta Elenei… Gânduri bune la final de săpămână!

Da, Cristian, multa lume trage cu ochiul intr-acolo. Pana si Iepurele de Zmeura.

Dap, normal. Era amuzanta totusi ipoteza :))

La prima vedere, am crezut ca in poza-tablou este Pinalti si cu doamna Udrea. Speram sa citesc mai apoi ca e vorba de alte personaje, ca personajele reale… parca e prea de tot.

Altminteri, imi place. Parca e Red Sonja stransa cu sulita de mijlocel de catre Conan Razesul… Imi place atitudinea, zau. Heroic fantasy de inalta clasa si joasa speta.

Cristake, realitatea e cruda rau!

Yet Another Social Plugin powered by TutsKid.com.